De continuïteit bewaken als eenpitter

André Grondsma stapte in 2001 de wereld van de makelaardij binnen. Hij werkte voor diverse grote kantoren en besloot in 2009 als eenpitter zijn eigen kantoor, Grondsma Makelaardij, op te richten. Als makelaar zet André zich in om mensen te begeleiden bij de aan- of verkoop van een woning. Het persoonlijke aspect staat daarbij voor hem voorop. Om daarin ook als klein kantoor continuïteit en bereikbaarheid te garanderen, maakt hij daarbij sinds mei van 2023 gebruik van de diensten van NVM Service Office.

Dat hij zijn kantoor als eenpitter runt is een hele bewuste keuze voor André. ‘Ik vind het fijn om dingen zelf in de hand te hebben en de lijntjes kort te houden. Persoonlijk contact is toch een van de belangrijkste aspecten in de makelaardij als je het mij vraagt. Tegelijkertijd is het zonder ondersteunend personeel nog weleens lastig de continuïteit en bereikbaarheid te bewaken, zonder daarbij andere belangrijke taken te laten liggen of kansen te missen. Daarin biedt de ondersteuning vanuit NVM Service Office uitkomst voor mij. Zo kan ik bepaalde taken delegeren en ondertussen zelf bezig blijven met de dingen die ik het liefst zelf oppak. En het geeft mij bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om tussen de middag een wandeling te maken met mijn hond Bo.’

Ondersteuning op maat

Sinds mei 2023 maakt Grondsma Makelaardij gebruik van de diensten van NVM Service Office. ‘De opstart daarvan verliep soepel’, aldus André. ‘Ik had eerst een kennismaking met een accountmanager die me in grote lijnen vertelde wat NVM Service Office voor me kon betekenen. Daarbij bleek al snel dat je het geheel op maat kunt inzetten. Je kunt dus zelf precies bepalen welke taken je wilt laten overnemen en wat je zelf blijft doen. Van de telefoon aannemen, afspraken inplannen en gegevens invoeren tot aan het opstellen van koopaktes bijvoorbeeld. Voor mij leek het me fijn om te starten met het uit handen geven van onder andere het inplannen van afspraken en het invoeren van relatiegegevens dus dat is wat NVM Service Office nu voor mij doet.’

‘Ik heb er een aantal collega’s bij, zonder de extra
verantwoordelijkheden die daar normaal bij komen kijken.’

Als eenpitter had André niet veel tijd om mensen in te werken of informatie over te dragen, maar dat bleek ook niet nodig.  ‘Na het gesprek vul je een reeks formulieren in en uiteraard moet er het een en ander gekoppeld worden qua systemen. Op eventuele vragen kreeg ik snel en duidelijk antwoord en al snel gingen ze voor mij aan de slag. Het is alsof ik er nieuwe collega’s bij heb gekregen. Het voelt namelijk niet als een callcenter, maar echt als een verlengde van het kantoor.’ Naast de ondersteuning is André ook erg te spreken over de flexibiliteit. ‘Ik zou een eigen medewerker kunnen aannemen, maar daar komt toch meer verantwoordelijkheid bij kijken en tegelijkertijd maakt het hebben van maar één werknemer je ook kwetsbaar, want wat als diegene wegvalt? Nu heb ik er collega’s bij zonder de extra verantwoordelijkheden of kwetsbaarheid. Plus, ik kan op ieder moment eenvoudig op- of afschakelen als ik dat wil.’

Persoonlijke service

Alle werkzaamheden die worden verricht door het team van NVM Service Office worden vastgelegd in een logboek. Dit vormt de basis van een efficiënte en persoonlijke samenwerking. ‘In het logboek vind ik alles wat ik nodig heb. Van geplande bezichtigingen tot terugbelverzoeken bijvoorbeeld. En als er iets urgents is, dan wordt er direct contact opgenomen of kan iemand naar mij worden doorgeschakeld. In het begin dacht ik nog dat ik daar steeds bovenop moest zitten, maar nu ik merk hoe soepel het gaat, kan ik me weer volledig richten op mijn eigen taken. Daarnaast hoor ik ook vanuit opdrachtgevers regelmatig terug dat ze vriendelijk te woord worden gestaan en fijn zijn geholpen. Wat ik nog het allerbelangrijkste vind, want, net als mijn voormalige werk op de ambulance, draait dit werk om mensen en daarin is het persoonlijke aspect voor mij heel belangrijk. Ik besteed zelf ook veel aandacht aan het contact, stel veel vragen, verdiep me echt in mijn opdrachtgevers. Dus het is fijn dat het verlengstuk van mijn kantoor net zo te werk gaat.’

‘Ik hoor vanuit opdrachtgevers regelmatig terug dat ze
zo vriendelijk te woord zijn gestaan en fijn zijn geholpen.’

De samenwerking is André de afgelopen maanden zo goed bevallen dat hij NVM Service Office inmiddels ook heeft aanbevolen aan meerdere collega’s. ‘Ik hoor wel vaker dat kantoren kampen met personeelstekort of moeite hebben met het bieden van continuïteit met een team vol parttimers bijvoorbeeld. Dan raad ik NVM Service Office aan. Als tijdelijke oplossing tijdens vakantie of ziekte, maar ook structureel, bijvoorbeeld op vaste momenten, zoals lunchtijd, dat er een gat valt in je bezetting en bereikbaarheid. Het voordeel is daarbij dat je zelf bepaalt welke taken je uit handen geeft en wanneer. Voor nu is het in mijn geval vooral afspraken inplannen en relatiegegevens invoeren, maar ik sluit niet uit dat daar in de toekomst ook een stukje administratie bijkomt, zoals het opmaken van koopaktes.’

Foto bij dit artikel: Annelot Westenburg