Hoofd én hart

Het schilderachtige Naarden-Vesting vormt met zijn ideale combinatie van water, monumentale woningen, luxe winkeltjes en hoogstaande horeca een geliefde plek om te wonen. Als een spin in het web zit Ellen Mouthaan met haar kantoor in hartje centrum. Het kantoor is marktleider en dat is ook geen wonder als je kennismaakt met Ellens doortastendheid en energie. Opdrachtgevers zijn het daar unaniem over eens, zo valt te lezen in de vele reviews.

Ellen is al 30 jaar actief in de makelaardij, net zoals haar vader en grootvader. De van oorsprong Brabantse ging eerst het onderwijs in. Er was in die jaren geen dagopleiding voor makelaars, dus besloot Ellen die in de avonduren te doen. Ze ging vervolgens werken bij een makelaarskantoor in Amsterdam, maar verhuisde na een paar jaar met haar gezin naar Naarden-Vesting. Daar startte ze haar eigen kantoor.

“Je moet heel divers onderlegd zijn om dit vak goed te doen,” meent Ellen. “Je bent makelaar met je hoofd én je hart. Je bent niet alleen bouwkundig, financieel en juridisch onderlegd, zoals het curriculum voor de opleiding zou doen vermoeden. Integendeel, je hebt ook kennis en vaardigheden nodig op het gebied van consumentengedrag en communicatie. Ik werk met zoekers en verkopers, maar ook met expats. Er is niets leukers dan mensen te helpen bij het vinden van hun volgende thuis. Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn kennis, ervaring en bezieling door te geven aan een nieuwe (en mijn eigen) generatie makelaars.”

Al jaren doceert Ellen aan de Academie voor Vastgoed. De onderwijservaring van Ellen komt dus goed van pas. Zij begeleidt studenten op het gebied van praktijkleer, marketing en innovatie in de woningmakelaardij. Daarnaast helpt ze ook ervaren woningmakelaars bij de hercertificering door middel van de Niveaumeting Vakvaardigheden van SVM Nivo. Recent is Ellen gestart met een opleiding om ondernemerscoach te worden.

Het contact met NVM Service Office kwam voor Ellen op het juiste moment. “We werden geconfronteerd met wisselingen op ons kantoor, waardoor we enigszins moesten schipperen met de bezetting. Tenslotte moet de telefoon wel altijd bemand zijn. We maakten wel gebruik van een telefoonbeantwoordingsservice, maar daar hadden we uiteindelijk niet veel aan. Zij noteerden naam en nummer en uiteindelijk moesten we zelf al die mensen ’s avonds nog terugbellen. Dankzij NVM Service Office hebben we die extra druk niet meer en gaat alles gewoon door, net alsof er iemand op kantoor zit. Afspraken worden ingepland en zaken worden afgehandeld, voor zover dat kan. Zijn we op kantoor, dan beantwoorden we de telefoon zelf. Is er ineens een piek vanwege vakanties of ziekte, of een heel populaire woning, dan hoeft niemand bij ons in de wacht te staan. Ook bij werkoverleg of pauzes is het heel handig om de telefoon even door te zetten.” “De economie is op dit moment aan het omslaan, net zoals de markt. Wij merken dat als makelaars altijd in een vroeg stadium. Dat betekent dat ik ook voorzichtig ben met het aannemen van mensen en het aangaan van langdurige verplichtingen. Door NVM Service Office hoeven we die beslissing ook niet te nemen. We kunnen veel werk naar NVM Service Office doorschuiven, waardoor onze opdrachtgevers en kijkers steevast goed bediend worden. Ik zou dan ook iedere makelaar aanraden om de mogelijkheden van NVM Service Office eens nader te onderzoeken. Kijk niet alleen maar naar de kosten, maar naar het gemak dat het je oplevert en de continuïteit die hierdoor gewaarborgd is. Je bent flexibel en schaalbaar als kantoor en je hoeft geen nieuwe mensen in te werken. Wat ik ook heel rechtvaardig vind is dat je alleen betaalt voor de minuten die daadwerkelijk aan ons kantoor worden besteed. Ik betaal niet voor leegloop, pauzes, lunches, vakanties en ziekte van de medewerkers van NVM Service Office. Dat geeft mij een waarborg dat ik alleen voor meerwaarde betaal.”