Ik wil het verschil maken

Met meer dan 23 jaar ervaring in de hotellerie en de evenementenbranche wordt Angélique van Oort niet heel snel nerveus van drukte. Als hoofd van de receptie stond ze jaar in jaar uit haar mannetje tijdens congressen en bedrijfsfeesten, waar alles en iedereen in een hele korte tijd moet knallen. De dagelijkse drukte van het hotel waar ze werkte denderde ondertussen onverminderd door. In die periode heeft ze van snel schakelen, aanpakken en overzicht houden haar tweede natuur gemaakt.

Via een korte tussenstop kwam Angélique bij NVM Service Office terecht in het service team in Utrecht, waar ze startte als Service Coördinator. Het is een intense bezigheid, elke dag acht uur lang de binnendienst ondersteunen van zo’n 50 makelaarskantoren, elk met hun eigen werkwijze en specifieke eigenaardigheden. Daarnaast verdeelt Angélique dagelijks het werk voor het team van Office Supporters. Sommige collega’s beantwoorden de telefoon en verzorgen uitgaand belverkeer, anderen doen daarnaast backoffice werkzaamheden, waarvoor specialistische kennis nodig is.

“Tja, ik vind het wel prettig als het heel druk is,” lacht de onverstoorbare Angélique. “Ik kom van oorsprong niet uit de makelaardij. In het begin word je enigszins overdonderd door alle informatie die op je af komt. Je moet die informatie leren schiften in wat belangrijk is en wat nuttig is om te weten. Ik heb veel inhoudelijke kennis over de makelaardij uit de praktijk opgepikt.
Een beginnersfout is dat je alle informatie over de werkwijze van elk aangesloten kantoor uit je hoofd wilt leren. Ik zeg het maar eerlijk: dat gaat je waarschijnlijk niet lukken. Je moet het systeem achter al die kennis goed onder de knie krijgen. Dan leer je waar je op het juiste moment de juiste informatie kunt vinden. Dat helpt je veel meer en geeft rust en overzicht als je telefoontjes beantwoordt. Er is geen klant die het erg vindt als je vraagt of je mag terugbellen met het juiste antwoord, omdat je even iets moet uitzoeken.
Overigens ben ik ook gestart met de Introductiecursus Vastgoed. Daar kom ik vast veel bekende informatie tegen, maar tegelijkertijd vind ik het ook prettig om nog meer kennis op te doen.”

Als Service Coördinator voelt Angélique zich als een vis in het water. “Het is de combinatie die het zo leuk maakt. Ik ben druk met het opstarten van nieuwe kantoren als klant van NVM Service Office, dus ik leg uit hoe zaken werken en help kantoren om allerlei processen in te regelen. Daarnaast help ik collega’s met hun werk, maar zelf zit ik ook volop in de operatie. Niets leukers dan de hele dag mensen verder helpen op weg naar de vervulling van hun woonwens!
Wij waarborgen de bereikbaarheid van de makelaar. Door ons kan de makelaar zich permitteren om op gepaste tijden onbereikbaar te zijn, bijvoorbeeld tijdens bezichtigingen en aan- en verkoopgesprekken.”

Over de vraag of ze vandaag opnieuw voor deze baan zou kiezen, hoeft Angélique niet na te denken. “Jazeker, het is een superleuke baan. Niet iedereen is echter voor geschikt. Het moet een beetje in je DNA zitten. Je moet dienstbaar zijn, oprecht je klanten willen helpen, je moet het werk zien en je moet snelheid kunnen maken. Attitude is in dit werk echt belangrijk. Je hebt alleen maar je stem en daarmee moet je het verschil zien te maken bij zowel makelaar als consument. Ik hoop dan ook dat nog veel meer makelaars kiezen voor NVM Service Office.